Meditatie Centrum Lelystad

     

Wat is Diepte Meditatie

 Diepte Meditatie is een bijzonder effectieve methode om het denken tot rust te brengen.

Het betreft een stilte meditatie die zittend in een gemakkelijke stoel beoefend wordt, bij voorkeur één á twee keer per dag gedurende 25 - 30 minuten.
Het is een praktische methode om tot diepe ontspanning te komen.
Deze vorm van meditatie is een eigentijdse vorm van mediteren, maar wel gebaseerd op de eeuwenoude Vedische traditie.

Het proces van transcenderen staat centraal bij deze vorm van mediteren. Dat betekent dat je naar stillere lagen van je bewustzijn gaat. De aandacht wordt bij het denken vandaan gehaald. Veel mensen kunnen zich niet voorstellen dat het mogelijk is om op te houden te denken. Toch is dat een heel natuurlijk proces, we doen het immers ook als we gaan slapen. Het vermogen is er al, nu nog de stappen leren om dit vermogen bewust te gaan gebruiken. Dat leer je tijdens de Diepte Meditatie cursus, zodat je kunt ontspannen wanneer je daar behoefte aan hebt.

 

Ervaren en erkende cursusleider

De cursus wordt gegeven door Hilda Postema. Zij heeft inmiddels 40 jaar lang ervaring als meditatie leraar. Zij heeft diverse, erkende opleidingen op dit gebied gevolgd. De is de opleiding tot Leraar Diepte Meditatie erkend door KTNO. [Kwaliteit en Toetsing Natuurgerichte opleidingen]

De meditatie cursus wordt in een weekend gegeven.  De cursus begint met een individuele sessie, bij voorkeur op vrijdag. Op zaterdagmiddag en zondagmorgen zijn er groepsessies. Vervolgens is er nog een sessie op een door de weekse avond.

 

Cursuskosten

*Bijdrage cursus: €285.

Als je wilt blijven overnachten kunnen wij je overnachting regelen. Er is een aangepast all-inclusieve arrangement, met één of twee overnachtingen en maaltijden. Vraag naar de mogelijkheden.

* Voor het individuele traject wordt een bijdrage van €590 gevraagd, inclusief BTW.

Bent je werknemer? Informeer bij je werkgever naar de mogelijkheden voor vergoeding via persoonlijke keuze budget. Op verzoek kunnen wij een factuur voor de werkgever opmaken.

 

Eigentijdse vorm van mediteren voortkomend uit een oude traditie

We maken gebruik van een mantra tijdens de meditatie als hulpmiddel om te ontspannen. Een mantra is een kort woord, zonder specifieke betekenis, maar wel met een bepaalde klankwaarde. We gebruiken de mantra in stilte.

In deze traditie, de zogeheten Vedische traditie, wordt er al duizenden jaren gemediteerd met behulp van mantra's. Het woord mantra betekent bevrijding van het denken. Deze mantra's gebruiken we in gedachten, dus in stilte. De mantra's zijn door de eeuwen heen hetzelfde gebleven, maar de overdracht en de beoefening is aangepast aan de behoefte van de mens in deze tijd.
Bij de cursus krijg je een mantra, een kort woord, overgedragen van je meditatieleraar, waar je mee leert mediteren. Je kunt de mantra zien als een hulpmiddel om de aandacht bij het denken weg te halen.

Ontspannen is geen werkwoord!
Diepte meditatie is geen concentratie methode. Door te mediteren halen we onze aandacht juist bij het denken vandaan. We leren de aandacht naar binnen te keren in plaats van naar buiten te richten. We komen in contact met de lichamelijke en gevoelsmatige beleving van onszelf.

                                                          

 

Iedereen kan het leren met de juiste begeleiding
Iedereen kan het leren. Inmiddels heeft cursusleider Hilda Postema duizenden mensen leren mediteren, daar zij in 1978 is begonnen met het geven van meditatie cursussen. Zij heeft nog nooit meegemaakt dat iemand het niet kon leren.

                        

 

De rol van het lichaam tijdens de meditatie
Naast het gebruik van de mantra is contact maken met het lichaam een belangrijk onderdeel bij Diepte Meditatie, zoals we dat ook van de Mindfulness kennen. Als we onze aandacht naar binnen richten, komen we n.l. juist eerst in contact met onze lichamelijke beleving. Indrukken van de dag liggen opgeslagen in het lichaam. Dat contact is belangrijk voor het herstelproces. Vermoeidheid en stress worden verwerkt. Het zelfgenezend vermogen herstelt de balans in je zenuwstelsel.

Maar Diepte meditatie houdt niet op bij aandacht voor het lichaam, met behulp van de mantra transcenderen, overstijgen we naar diepere lagen van het Bewustzijn, voorbij de lichamelijke beleving.

Regelmatige beoefening:
Als je resultaten wilt van deze ontspannende vorm van mediteren kun je het beste een dagelijkse meditatie in plannen. Veel mensen beginnen de dag met mediteren, of mediteren als ze uit hun werk gekomen zijn.

 

Voordelen van mediteren:
Cursisten geven aan gelijk resultaten te ervaren van het mediteren, reeds tijdens het volgen van de meditatie cursus. Eigenlijk heel logisch, want omdat deze methode zo natuurlijk is, zo eigen aan de mens, kom je vanaf de eerste meditatie in min of meerdere mate in ontspanning.

Daarom worden er ook gelijk resultaten ervaren door de cursisten, zoals: beter slapen, verlost zijn van het opgejaagde gevoel, vermindering van spierspanning, meer levenslust. Minder pijnklachten vanwege de ontspanning. Mensen die hoog sensitief zijn ervaren minder prikkels en verwerken het teveel aan opgedane indrukken. Er is gezien het vele wetenschappelijke onderzoek naar de effecten van meditatie niets zweverigs meer aan...

                                                

 De inhoud basiscursus:

De cursus begint altijd met een individuele sessie van een uur, of je nu een weekend cursus of een avondcursus of een midweek volgt. De individuele sessie is gelijk gericht op leren mediteren: je krijgt je meditatie aanwijzigingen overgedragen en gaat stap voor stap samen met je leraar de meditatie in. In de overige drie sessies worden de ervaringen uitgelegd, informatie toegevoegd. Je leert omgaan met alle mogelijke ervaringen tijdens de meditatie. Mediteren leer je niet uit een boekje. Het vereist een stevig begrip van de processen. Door onder begeleiding de ervaring op te bouwen kun je het mediteren op de juiste wijze in eigen omgeving voort zetten.

Samengevat:
* je leert mediteren met behulp van een mantra die je in stilte gebruikt
* je leert om de aandacht naar binnen te keren
* je leert contact te maken met je lichaam (zoals bekend uit de Mindfulness) Hierdoor kan fysiek herstel         plaats vinden.
* het proces van transcenderen vindt spontaan plaats: we ervaren diepe ontspanning en laden onze accu weer op
* meditatie heeft niet alleen te maken met het ervaren van rust, maar ook met het verwerken van wat we meemaken, en verwerken van de drukte van de dag.

*iedereen kan het leren, en er worden snel resultaten ervaren van het mediteren.

* tijdens de meditatie zitten we in een gemakkelijke stoel.



De Diepte meditatie cursus is uniek vanwege de complete informatie over beide processen: het ervaren van rust en het verwerken van vermoeidheid en stress.

Meldt je aan via contact